Thursday, August 15, 2019

Contoh Kecerdasan Pelbagai Howard Gardner 1


     Teori-teori kecerdasan membantu pelajar mengembangkan bakat dan minat dalam bidang-bidang akademik dan bukan akademik. Persepsi masyarakat tentang kecerdasan biasanya menjurus kepada kepintaran dan kebijaksanaan pelajar dalam bidang akademik sahaja. Walhal kecerdasan berkait rapat dengan cara pelajar memproses maklumat secara terperinci bagi menyelesaikan sesuatu masalah dalam pembelajaran dan kehidupan seharian mereka. Secara umumnya, kecerdasan boleh ditakrifkan sebagai kesempurnaan akal iaitu akal yang berfikir, mengerti dan lain-lain. Begitu juga seperti kepandaian, kecerdikan dan keintelektualan. Definisi kecerdasan ini terus berubah dan berkembang dari masa ke semasa berdasarkan penemuan saintifik dan pengumpulan maklumat-maklumat yang baru begitu juga dengan teori-teori kecerdasan. Terdapat pelbagai pandangan dan teori yang diberikan oleh tokoh-tokoh psikologi untuk menerangkan kecerdasan manusia.
            Disini saya diberikan tugasan untuk membincangkan dapatan ujian kecenderungan Kecerdasan Pelbagai Howard Gardner(1983) ke atas 2 orang pelajar yang terpilih dengan sokongan data yang diperolehi melalui analisis dokumen pelaporan pencapaian pelajar. Menurut Horward Gadner (1983) teori kecerdasan pelbagai terdapat sembilan kecerdasan pada manusia iaitu Kecerdasan Musik (Music Smart), Kecerdasan Logik-Matematik (Math Smart), Kecerdasan Naturalis (Nature Smart), Kecerdasan Verbal Linguistik (Word Smart), Kecerdasan Kinestetik (Body Smart), Kecerdasan Interpersonal (People Smart), Kecerdasan Intrapersonal (Self Smart), Kecerdasan Ruang-Visual (Picture Smart) dan Kecerdasan Eksistensialisme (Wondering Smart).
            Melalui temubual dan analisis dokumen kepada 2 orang pelajar yang dipilih dari seorang yang cemerlang dan seorang yang lemah saya dapati 4 Kecerdasan Pelbagai yang diperolehi serta yang paling tinggi ialah Kecerdasan Interpersonal (People Smart) iaitu kebolehan dalam memahami orang lain dan dapat berkomunikasi dan berinteraksi dengan orang lain secara efektif seterusnya Kecerdasan Musik (Music Smart) iaitu mempunyai sensitiviti dalam perkara berkaitan dengan melodi, irama, ton bunyi, kebolehan untuk menggemari, mendiskriminasi, mengekspresi, mempersepsi, membeza, mengubah dan meluahkan perasaan melalui music seterusnya Kecerdasan Naturalis (Nature Smart) iaitu kebolehan untuk mengenal pasti, mengkategorikan pola, corak atau bentuk yang terdapat di dalam alam sekitar serta menggunakan ciri-ciri alam pesekitaran seterusnya Kecerdasan Eksistensialisme (Wondering Smart) iaitu kemampuan untuk memahami aspek-aspek berkaitan kejadian dan kewujudan manusia, erti kehidupan, kematian dan juga reality yang dihadapi oleh manusia dalam kehidupannya dan yang terakhir Kecerdasan Kinestetik (Body Smart) iaitu kebolehan untuk memanipulasikan objek dan mahir serta cekap menggunakan sebahagian atau keseluruhan anggota tubuh badan mereka untuk berkomunikasi dan menyelesaikan masalah yang mereka hadapi.
Aufa Binti Md Nasir, berumur 14 tahun dan sekarang menduduki kelas 2 ikhlas.  Mempunyai kulit yang sawo matang serta menyukai masakan ibunya juga mempunyai fizikal yang sederhana dan kurang aktif di dalam aktiviti sukan. Pelajar ini merupakan seorang yang menjaga gaya pemakanannya. Beliau seorang yang cerdik dan mampu berdikari di dalam pelajaran, memerlukan pemantauan dan dorongan guru, suka berkawan walaupun kurang mahir dalam bersosial. Cenderung mengikuti nasihat guru dan mengikutinya. Mempunyai moral sangat yang baik. Dari segi kecerdasannya dia lebih kepada Kecerdasan Interpersonal (People Smart) diikuti Kecerdasan Naturalis (Nature Smart) seterusnya Kecerdasan Eksistensialisme (Wondering Smart).
Nurul Aqila Binti Roslan, berumur 14 tahun dan juga sekarang menduduki kelas 2 ikhlas.  Mempunyai kulit yang sawo matang serta menyukai makanan laut, mempunyai fizikal yang agak gempal dan juga kurang aktif di dalam aktiviti sukan. Pelajar ini merupakan seorang yang kurang menjaga gaya pemakanannya. Beliau seorang yang lemah dan kurang mampu berdikari di dalam pelajaran, juga memerlukan pemantauan dan dorongan guru, suka berkawan walaupun kurang mahir dalam bersosial. Cenderung mengikuti nasihat guru dan agak kurang mengikutinya. Mempunyai moral sangat yang baik. Dari segi kecerdasannya dia lebih kepada Kecerdasan Musik (Music Smart) diikuti Kecerdasan Interpersonal (People Smart) seterusnya Kecerdasan Kinestetik (Body Smart).
Keputusan ujian Kecedasan Pelbagai Howard Gardner yang telah dilakukan adalah seperti ditunjukkan dalam lampiran didapati kedua-dua pelajar ini mempunyai kecerdasan yang tertentu pada sasaran yang ditetapkan dan didapati pelajar mempunyai kecenderungan kearah kecerdasan yang berlainan. Oleh yang demikian, saya telah melakukan penambahbaikan keatas kedua-dua pelajar ini agar mereka faham akan kemampuan kecerdasan pelbagai mereka bagi membolehkan pelajar ini menguasai kecerdasan yang dikehendaki  dengan lebih baik.

#AbuFateh/BangChik Rafaie

No comments:

Post a Comment