Institusi pendidikan memainkan peranan yang cukup besar dalam
mendidik ke arah memenuhi matlamat dan hasrat Falsafah Pendidikan Negara.
Matlamat utama institusi pendidikan adalah untuk menyediakan dan melengkapkan pelajar
dalam menghadapi pekerjaan dan dunia sebenar. Bagi memastikan sekolah
melaksanakan tugas ini dengan baik, maka prestasi anak didiknya dijadikan kayu
pengukur. Ilmu pengetahuan yang diperoleh melalui proses pembelajaran adalah
suatu perkara yang penting kepada semua pelajar sebelum mereka menjejakkan kaki
ke alam pekerjaan. Menurut Sheal (1994) pembelajaran ialah proses mental atau
fizikal yang membawa kepada perubahan dalam tingkah laku. Kebijaksanaan bukan
suatu elemen yang statik tetapi adalah satu sistem dinamik, terbuka yang
sentiasa berkembang sepanjang hayat. Kebanyakan proses pembelajaran yang
signifikan adalah daripada apa yang telah kita lakukan iaitu melalui tindakan
dan pemerhatian. Setiap individu menggunakan semua indera dalam menyerap informasi.
Tetapi, secara umum, individu mempunyai kecenderungan lebih kuat pada salah
satu gaya belajar. Sebagian individu mudah menangkap informasi dalam bentuk
visual, sebagian yang lain menyukai informasi bentuk verbal dan sebagian yang
lain lebih nyaman dengan cara aktif dan interaktif.
Pelajar juga merupakan individu yang berbeza di antara satu sama
lain walaupun pada zahirnya mereka berada dalam tahap pembelajaran yang sama.
Perbezaan ini merangkumi daripada aspek pemikiran, tindak balas, minat, kecenderungan,
pencapaian dan pemahaman. Maka, setiap pelajar mempunyai gaya pembelajaran
tersendiri untuk menerima dan bertindak balas serta menggunakan rangsangan
dalam proses pembelajaran.
Terdapat pelbagai
teori dan model gaya pembelajaran yang telah dikemukakan oleh tokoh-tokoh
ilmuwan yang dapat dipraktikkan dan dijadikan sebagai panduan oleh
pelajar-pelajar masa kini. Namun begitu, pelajar perlu mengetahui kepelbagaian
gaya pembelajaran yang sesuai untuk diri mereka sendiri. Walau apa jua gaya
pembelajaran yang dipilih sebaiknya mengikut yang dikehendaki. Ini bertujuan
untuk menghasilkan satu proses pembelajaran yang berkesan kepada pelajar
seterusnya menyumbang sesuatu perkara yang berkualiti kepada pendidikan negara
kita. Menurut Honey dan Mumford (1992), pembelajaran telah berlaku apabila
manusia boleh mempamerkan sesuatu yang baru, sama ada dalam bentuk pemahaman,
kesedaran, kemahiran. Dalam proses pembelajaran ini terdapat beberapa
kecenderungan yang dimiliki dan diamalkan oleh individu. Kecenderungan ini
termasuklah kecenderungan untuk memiliki pengalaman semasa mempelajari sesuatu,
kecenderungan untuk mengimbas kembali, kecenderungan untuk membuat kesimpulan
dan kecenderungan memastikan implementasi. Selain itu, Honey & Mumford
menekankan gaya pembelajaran didefinisikan sebagai penerangan ke atas sikap dan
individu yang mengamalkannya. Oleh itu, sikap dan tingkah laku akan menentukan
jenis gaya pembelajaran seseorang pelajar. Honey dan Mumford (1983)
membahagikan sikap dan tingkah laku kepada 4 tahap iaitu Aktivis, Reflektif,
Teoris dan Pragmatis.
Aktivis adalah gaya
pembelajaran yang melibatkan diri secara aktif dan agresif dalam aktiviti
pembelajarannya. Golongan pelajar ini biasanya mempunyai ciri-ciri berikut, mempunyai
sikap tidak sabar dan tergesa-gesa, mempunyai perasaan ingin tahu yang tinggi
terhadap perkara-perkara baru di alam sekitar, bergerak pantas dan cepat
membalas, gemar mencari pengalaman baru dengan cuba jaya diri sendiri, penuh
semangat, fleksibel dan berfikiran terbuka, mempunyai motivasi intrinsik yang
kuat dan sentiasa mengambil inisiatif untuk menyelesaikan
masalah sendiri, mempunyai kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif. Pelajar
yang tergolong dalam kumpulan ini biasanya melibatkan diri dalam latihan amali,
permainan, sukan dan aktivti kokurikulum. Oleh itu, strategi pengajaran dan
pembelajaran yang sesuai digunakan ailah kaedah inkuiri penemuan, kaedah
projek, penyelesaian masalah, kerja praktik, perbincangan, sumbangsaran, buzz,
simulasi dan main peranan. Namun implikasi terhadap pembelajaran dan pengajaran
ialah, pelajar melibatkan diri dalam aktiviti pembelajaran secara berkumpulan
dan penyelesaian masalah. Pelajar juga digalakkan supaya melakukan perbincangan
untuk mengeluarkan idea-idea yang baik dan strategi pengajaran yang sesuai
digunakan untuk kumpulan pelajar yang mempunyai gaya pembelajaran aktivis ialah
kaedah inkuiri penemuan, kaedah projek, penyelesaian masalah, dan perbincangan.
Reflektif adalah gaya
pembelajaran yang suka memerhati, memikir dan membuat refleksi kendiri terhadap
apa yang dipersepsikan dalam alam sekitar. Mereka mempunyai idea sendiri,
memerhati, menyoal siasat mentafsir, menilai serta membuat refleksi kendiri
dengan kemahiran berfikir. Ciri-ciri gaya pembelajaran reflektif ialah, suka
memikir perkara-perkara dalam alam sekitar diri sendiri, mempunyai kemahiran
berfikir secara kirits dan kreatif, suka mentafsir dan menilai sesuatu perkara,
prinsip, keputusan atau projek serta membuat refleksi kendiri, suka mencari
hakikat yang sebenar, sikap berhati-hati, berwaspada dan sentiasa memikirkan
pelbagai pilihan dengan teliti, seseorang pendengar yang baik tetapi lambat
bertindak balas, belajar dan membuat kerja secara sistematik dan tidak
terburu-buru membuat keputusan atau kesimpulan. Pelajar yang tergolong dalam
kumpulan reflektif biasanya suka belajar mata pelajaran seperti Sejarah, bahasa
dan suka melibatkan diri dalam aktiviti projek dan kajian luar. Oleh itu,
strategi pengajaran dan pembelajaran yang sesuai digunakan untuk kumpulan
pelajar ini ialah kaedah penyelesaian masalah, inkuiri-penemuan, projek dan
perbincangan namun juga implikasinya terhadap pembelajaran dan pengajaran mereka
lebih melakukan aktiviti di mana pelajar boleh berada dalam situasi melihat dan
berfikir dan strategi pengajaran yang sesuai untuk kumpulan pelajar ini ialah
kaedah penyelesaian masalah, inkuiri penemuan, projek dan perbincangan.
Teoris adalah gaya
pembelajaran yang gemar menggunakan prinsip dan teori untuk membuat kesimpulan
sesuatu perkara. Di antara ciri-ciri golongan pelajar ini ialah memiliki
fikiran rasional dan logical, mempunyai sikap berdisiplin serta bersifat
objektif, kurang kreatif dan menitikberatkan penggunaan pemprosesan otak kiri,
suka membentuk hipotesis, menguji hipotesis dan membuat kesimpulan berdasarkan
bukti, suka mengesan sebab dan akibat sesuatu perkara yang berlaku, berminat
mengkaji fenomena-fenomena yang berlaku dalam alam sekitar. Golongan pelajar
bersifat teoris ini biasanya suka belajar matematik, sains, logik, geografi dan
sejarah. Oleh itu, strategi pengajaran dan pembelajaran yang sesuai digunakan
untuk mengajar mereka ialah kaedah induksi dan deduksi, bertukar pendapat
melalui perbincangan dan mengumpul data untuk membuat analisis, tafsiran dan
membuat rumusan melalui kaedah penyelidikan. Namun juga implikasinya terhadap pembelajaran
dan pengajaran menjadikan pelajar-pelajar yang mengamalkan gaya pembelajaran
Teoris digalakkan lebih banyak meyediakan peta konsep dan peta minda, pelajar
juga disarankan melakukan aktiviti seperti perbincangan, bertukar pendapat dan
menganalisis maklumat di mana pelajar perlu menggunakan kemahiran dan
pengetahuan yang sedia ada untuk mencapai sesuatu objektif tertentu dan strategi
pengajaran yang sesuai digunakan ialah kaedah induksi dan deduksi, bertukar
pendapat melalui perbincangan dan mengumpul data untuk membuat analisis,
tafsiran dan membuat rumusan melalui kaedah penyelidikan.
Pragmatis adalah gaya
pembelajaran yang bersifat praktikal dan mementingkan hakikat yang sebenar daripada
teori, hukum atau prinsip yang sedia ada. Mereka mengutamakan aplikasi teori,
hukum dan prinsip sedia ada dalam situasi sebenar. Ciri-ciri gaya pembelajaran
pragmatis yang bersifat praktikal dan berpijak di bumi nyata, mementingkan
bukti dan hakikat yang sebenar sebagai objektif pembelajaran, percaya perkara
yang dapat dilihat daripada mendengar, mengutamakan kegunaan dan penggunaan
sesuatu perkara, lebih bersifat ekspresif daripada kreatif, suka membuat
perbandingan. Golongan pelajar di bawah gaya pembelajaran pragmatis menggunakan
bahan-bahan konkrit untuk menjalankan aktviti pembelajaran. Oleh itu gaya
pembelajaran yang sesuai digunakan untuk golongan pelajar ini ialah kaedah
kerja praktik, strategi pemusatan bahan termasuk bahan elektronik, carta dan
gambar rajah serta kaedah deduksi yang melibatkan aplikasinya namun juga
implikasinya terhadap pembelajaran dan pengajaran melibatkan pelajar-pelajar
yang mengamalkan gaya pembelajaran Pragmatis adalah digalakkkan melakukan
aktiviti yang menggunakan bahan-bahan konkrit dalam proses pembelajaran di mana
pelajar boleh mengaplikasikan idea, teori dan teknik dalam latihan amali yang
dilaksanakan, salah satu aktiviti yang sesuai untuk pelajar yang mengamalkan
gaya pembelajan ini ialah secara “hands-on” di mana pelajar menghasilkan
sesuatu kerja dengan daya usaha sendiri dan mengaplikasikan teori yang
dipelajari kepada praktikal dan strategi pengajaran yang sesuai digunakan untuk
golongan pelajar ini ialah kaedah kerja praktik dan strategi pemusatan bahan
termasuk bahan elektronik, carta dan gambar rajah.
Secara
keseluruhannya, kebanyakan pelajar-pelajar mempunyai lebih dari satu gaya pembelajaran.
Walau bagaimanapun, pelajar-pelajar perlu memikirkan tentang kekuatan dan kelemahan
gaya pembelajaran yang mereka amalkan untuk mengenal pasti bagaimana mereka
menerima sesuatu proses pembelajaran. Pelajar-pelajar yang dapat mengenal pasti
kecenderungan gaya pembelajaran mereka boleh mencuba dan mengaplikasikan untuk mempelajari
sesuatu yang baru. Namun begitu, sekiranya pelajar-pelajar lebih suka mengamalkan
gaya pembelajaran yang telah sedia ada, mereka akan mendapati proses pembelajaran
akan menjadi lebih cepat dan mudah. Oleh yang demikian, pelajar-pelajar perlulah
mengetahui gaya pembelajaran yang mereka amalkan kerana ini akan dapat membantu
mereka membangunkan strategi untuk menggantikan kelemahan yang ada sebagai
dorongan kepada kekuatan yang dimiliki dalam diri seseorang. Disini dapat
disimpulkan bahawa kesedaran guru mengenai kewujudan perbezaan gaya pembelajaran
di kalangan pelajar adalah sangat penting. Di samping pengamalan gaya
pembelajaran di kalangan pelajar, gaya pengajaran guru juga memainkan peranan
yang penting di dalam membantu meningkatkan pencapaian akademik dan tahfiz pelajar.
Oleh yang demikian, dengan adanya kepelbagaian dan persamaan di antara pengajaran
guru dan pembelajaran pelajar, maka penyampaian sesuatu ilmu itu dikatakan
berkesan dan seterusnya dapat meningkatkan pemahaman pelajar terhadap apa yang
dipelajari.
#AbuFateh/BangChik Rafaie
No comments:
Post a Comment